COACH CAPTAIN turned TRUCKER (small time BLOGGER)

Rabu, 16 Februari 2011

KAT MANA ENJIN BAS NI ?


DAEWOO CNG BUS enjin belakang
kredit foto : Ahmad Bob
Satu soalan. Ada banyak jawapan. Bukan soalan SPM. Cuma soalan Pengetahuan Am.

Bas datang dalam berbagai versi. Sejarahnya panjang dan berliku-liku. Abang tak nak sentuh tentang asal usul mahupun sejarah. Cuma nak cerita sekadar apa yang abang tahu selama hampir dua dekad bersama bas. Secara am, secara mudah.



Dulu BAS EKSPRES sekarang BAS PERSIARAN
kredit foto : Saiful Rizal  
Di Malaysia ada beberapa jenis perkhidmatan bas.
1. Bas Ekspres.
2. Bas Persiaran
3. Bas Catar
4. Bas Berhenti-henti
5. Bas Pekerja
6. Bas Sekolah
7. Bas Persendirian
8. Bas milik Kerajaan.
[kalau ada lagi yang tertinggal, sila tambah.]
dulu EKSPRES sekarang angkut PEKERJA
kredit foto : Abdul Halim 
Kebiasaannya cesi bas diimport dari negara pengeluar dan badannya dibina di sini. Walaupun terdapat beberapa model CBU di negara kita, tetapi seiring dengan kepakaran tempatan, model-model CBU tidak lagi diimport.
DAEWOO ROYALE Executive Coach - CBU. kredit foto : Ismani Zikri

DAEWOO ROYALE dah jadi BAS SEKOLAH sekarang
Cesi bas datang dalam 3 varian (setakat ini).

Cesi Enjin Hadapan
Bagi cesi berenjin depan (front mounted engine) antara model yang paling popular adalah HINO AK. Terdapat juga model Mercedes Benz, Nissan, Isuzu, TATA dan Volvo juga Renault.
HINO AK - Enjin Depan - Perhatikan Ventilation grill di hadapan bas
RENAULT enjin depan
kredit foto : suhirman fotopic.net
 Enjin depan ni agak kureng digemari pemandu bas. Maklum la 'engine near'. Hehe... bising sikit la ( bukan sikit laa! ), panas pulak tu. Berbeza dengan lori, penutup enjin bas ada di sebelah pemandu. Dari situ akan keluar segala bunyi dan haba panas enjin, terutama apabila bas itu sudah berusia.

Cesi Enjin Belakang.
Kemudian datang pula versi enjin belakang.(Rear mounted engine) Semua dreba bas mula berangan, kalau dapat enjin belakang; fuh! mesti best !

kredit foto : DRIVER CUTE @ Hazwan Rosli 
Kenapa best? Iya lah kan, enjin ada nun hampir 40 kaki di belakang sana. Segala bunyi-bunyian dan haba panas sudah lari jauh loo...
Nak sembang, tak payah jerit-jerit dah. Bisik pun boleh dengar. Nak naik turun bas pun mudah, takde penutup enjin menghalang laluan.

Paling penting, kebanyakkan bas berenjin belakang ni berkapasiti besar. Siap ada turbo intercooler lagi. Tak perlu la terhegeh-hegeh merangkak bila naik bukit. Ada air suspension lagi. Rooftop aircond pulak. Semua jadi best.

Cesi enjin Tengah
Tiba-tiba pada suatu masa, datang pula cesi bas enjinnya di tengah. Ya...tengah. Middle mounted engine. Kedudukannya antara roda depan dan roda belakang.

Setakat yang abang ketahui, ada 2 model yang pernah berada di Malaysia. Volvo B10M dan Dennis Javelin (GX/260).
DENNIS JAVELIN GX di Australia - Enjin Tengah - badannya dibuat di Malaysia
Kelebihan enjin tengah adalah pada midrange power (pengalaman abang dengan Dennis Javelin).
Enjin tengah seolah sangat ideal. Semua pakej yang diperlukan ada pada enjin tengah. Pikap, kekuatan tork, kelajuan semua lengkap. Sayangnya kedua-dua model ini cuma tinggal setakat yang ada sahaja. Tiada model baru yang berada di Malaysia kerana kedua-dua pengeluar tidak lagi aktif dalam pasaran bas di negara kita.

Pada masa ini, kebanyakkan bas, samada ekspres atau bas henti-henti sudah banyak yang menggunakan CNG sebagai bahanapi menggantikan diesel. Lebih teman tapi mesra alam. Kebanyakannya adalah varian enjin belakang. Seperti gambar di atas sekali.

Jawapan kepada soalan di atas : Enjin bas ada kat bas tu la... tak kan enjin tu ada kat rumah saya kot.
SCANIA K Siries - enjin belakang
kredit foto : Ismani Zikri

Nota: Semua yang abang tulis di atas berdasarkan sedikit pengalaman abang sebagai pemandu bas (ekspres / persiaran). Semuanya dari sudut pandangan seorang pemandu
Sekiranya ada kesilapan teknikal di mana-mana, maaflah ya. 
Dreba bas mana ada sekolah tinggi, takat boleh baca dan tulis saja.( dan taip patuk ayam ) 


Sebahagian dari  foto bas di atas adalah antara bas pernah abang pandu  
Comments
Comments
-->